Van kleuters tot Bovenbouwers.
Het nadenken over het eigen leerproces krijgt een steeds prominentere plek binnen het basisonderwijs. Voor leerlingen, van de jongste kleuters tot en met de oudste bovenbouwers, kan reflectie een krachtig middel zijn om meer inzicht te krijgen in hun persoonlijke ontwikkeling. Door leerlingen actief te laten stilstaan bij wat en hoe ze leren, worden zij gestimuleerd om meer
verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen leerproces. Dit draagt bij aan een groeiend gevoel van motivatie en zelfkennis. Tegelijkertijd is het cruciaal om rekening te houden met de leeftijd en het ontwikkelingsniveau van leerlingen. Reflecteren in groep 1 ziet er immers anders uit dan in groep 8.
Het belang van reflectie.
Reflecteren is een vorm van metacognitie: het stelt leerlingen in staat om bewust na te denken over hun eigen leerproces en denkpatronen. Deze vaardigheid biedt verschillende voordelen.
Zo helpt reflectie leerlingen om:
• terug te kijken op wat zij geleerd hebben;
• inzicht te krijgen in de manier waarop ze leren;
• nieuwe leerdoelen te formuleren;
• versterkt het hun motivatie en zelfvertrouwen.
Reflecteren vormt een essentieel onderdeel van zelfregulerend leren – het vermogen van leerlingen om hun leerproces zelfstandig te plannen, bij te sturen en te beoordelen. Naarmate leerlingen ouder worden en meer zelfstandigheid ontwikkelen, wordt deze vaardigheid steeds belangrijker.
De geleidelijke ontwikkeling van reflectie.
Hoewel reflectie vaak wordt gekoppeld aan oudere leerlingen of studenten, groeit het besef dat het ook op jonge leeftijd al van waarde is. Zelfs leerlingen van drie jaar kunnen, in een stimulerende omgeving, beginnen met nadenken over hun eigen gedrag. De ontwikkeling van reflectieve vaardigheden verloopt echter stapsgewijs en is sterk afhankelijk van drie belangrijke
ontwikkelingsgebieden:
Reflectie versterken met portfolio’s.
Portfolio’s: een overzicht van de groei van de leerling. Portfolio’s geven leerlingen de mogelijkheid om hun werk en prestaties te verzamelen en te laten zien hoe ze zich ontwikkelen. Dit kan in een map met papieren werk, deze bieden een mooie kans om kinderen te helpen nadenken
over hun eigen leerproces en om zelf de regie te nemen over wat ze laten zien. Hoewel er veel onderzoek is gedaan naar het gebruik van portfolio’s in het hoger onderwijs, is er nog niet veel bekend over hoe effectief ze zijn in het basisonderwijs. Toch lijkt het erop dat het actief betrekken van leerlingen bij hun eigen portfolio hun zelfreflectie en zelfstandigheid kan versterken.
Hoe de school reflectie ondersteunt – en wat jij als ouder kunt doen.
Reflectie houdt niet op bij het schoolplein.
In oudergesprekken kunnen de reflecties van je kind een mooi uitgangspunt zijn voor het gesprek. Zo krijg je samen met de leerkracht een goed beeld van de leerontwikkeling en kunnen jullie samen doelen ondersteunen – thuis én op school.